کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان

بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان

بازسازی سینه بعد از سرطان پستان یکی از مهم‌ترین مراحل درمان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این بیماری است. با توجه به تأثیرات روانی و جسمانی که از دست دادن سینه بر زنان مبتلا به سرطان پستان می‌گذارد، بسیاری از بیماران به دنبال روش‌های مختلفی برای بازسازی سینه خود هستند. بازسازی سینه به دو روش عمده، استفاده از پروتز سینه بعد از سرطان و بازسازی بافت خود بدن انجام می‌شود. پروتز سینه بعد از سرطان به عنوان یک روش محبوب، به بیماران این امکان را می‌دهد که ظاهر طبیعی‌تری داشته باشند. در این مقاله، به بررسی انواع روش‌های بازسازی و ترمیم سینه بعد از سرطان پستان می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

تأثیر بازسازی سینه بر کیفیت زندگی بیماران

روش‌های مدرن برای جبران از دست دادن سینه در بیماران مبتلا به سرطان پستان اهمیت بسیاری در بهبود کیفیت زندگی و افزایش اعتماد به نفس بیماران دارند. این روش‌ها، مانند استفاده از پروتزهای پیشرفته و بازسازی بافت طبیعی بدن، به بیماران کمک می‌کنند تا پس از ماستکتومی ظاهر طبیعی‌تری به دست آورند و احساس کامل بودن بدن خود را بازیابند. بازسازی سینه نه تنها به بازیابی ظاهر فیزیکی کمک می‌کند، بلکه تأثیرات روانی مثبت بسیاری نیز دارد، از جمله افزایش اعتماد به نفس، کاهش اضطراب و افسردگی، و تسهیل فرآیند بازگشت به زندگی عادی. این تکنیک‌ها به بیماران این امکان را می‌دهند که احساس قدرت و کنترل بیشتری بر بدن خود داشته باشند، که در نهایت تأثیرات مثبتی بر بهبود روانی و اجتماعی آن‌ها خواهد گذاشت.

بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان

روش های ترمیم پستان

  1. استفاده از پستان مصنوعی ( پروتز )
  2. استفاده از پستان مصنوعی ( پروتز ) همراه با بافت هایی از بدن خود فرد
  3. استفاده از بافت های بدن فرد به تنهایی
  4. تزریق چربی

برای مطالعه بیشتر بخوانید: بازسازی پستان با جراحی فلپ

ترمیم سینه با استفاده از پروتز

پروتز در بیمارانی کاربرد دارد که نمی توانند از بافت های طبیعی بدن خود استفاده نمایند یا کسانی که نمی خواهند اثر بخیه در جای دیگری از بدن آنها یعنی در محلی که قرار است از آنجا بافت برداری صورت گیرد، بوجود آید. این روش در بیمارانی که پرتو درمانی روی قفسه سینه داشته اند روش مناسبی نمی باشد زیرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است. این جراحی از نظر تکنیکی ساده تر از سایر روشها میباشد و اگر فردی بخواهد از این روش استفاده کند لازم است با پزشک خود هماهنگ کند تا همزمان با جراحی برداشت سینه وسیله ای به نام متسع کننده بافتی در محل جراحی قرار دهد تا بوسیله آن طی چند جلسه فضای لازم برای قرار دادن پروتز ایجاد شود.

سامانه نوبت دهی دکتر حکیمیان

ترمیم سینه با استفاده از پروتز همراه بافت هایی از بدن

پروتزهمیشه به تنهایی برای ایجاد برآمدگی سینه کفایت نمی کند. به ویژه اگر روی قفسه سینه به اندازه کافی پوست وجود نداشته باشد یا در محل مورد نظر پرتو تابی انجام شده باشد. در این حالت از بافت سالمی از محل دیگری از بدن برای پوشش این قسمت استفاده میشود.بافت استفاده شده معمولا لایه ای از پوست و عضله قسمت خلفی قفسه سینه می باشد. این عضله در حالی که عروق به آن متصل هستند از عقب به جلو آورده می شود تا فضای خالی حاصل از برداشت پستان پر شود. پروتز پستان در زیر این عضله قرار می گیرد.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: بازسازی پستان بعداز ماستوپکسی

ترمیم سینه با استفاده از بافت های بدن به تنهایی

یکی از فواید این روش ترمیم این است که پستان ترمیم یافته طبیعی تر به نظر می رسد. دو نوع ترمیم با استفاده از بافت های طبیعی بدن شامل ترمیم با استفاده از عضله صاف شکم و ترمیم با استفاده از عضله پشت قفسه سینه وجود دارد.در روش استفاده از عضله صاف شکمی، پوست ، عضله و بافت چربی از قسمت پایینی شکم به سینه منتقل می شود تا سینه ای جدید ایجاد شود.

جراح پستان

ترمیم سینه با استفاده از تزریق چربی

این روش در موارد خاصی کاربرد دارد و با توجه به تغییراتی که توسط چربی در بافت سینه ایجاد میشود لازم است حتما توسط جراح متبحر انجام گیرد تا در پیگیری های مربوط به عود مشکلی پیش نیاید.لازم به ذکر است که بازسازی نوک سینه و هاله اطراف آن نیز با تکنیکهای مختلف قابل انجام است.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: جراحی بازسازی پستان در اصفهان

سوالات متداول

در مواردی که تمام سینه برداشته میشود چه راه حلی وجود دارد؟

در این موارد هم روشهایی وجود دارد که میتوان سینه را بازسازی کرد. هدف از این ترمیم ، بازسازی سینه ای در حد امکان شبیه به طرف مقابل می باشد. عمل ترمیم پستان ممکن است همزمان با جراحی برداشت پستان و یا چند ماه بعد در عمل جراحی جداگانه ای انجام شود.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: عمل جراحی ترمیمی یا بازسازی پستان

آیا پروتز زمینه ساز سرطان پستان میباشد؟

طبق بررسیهای انجام شده انواع سیلیکونی زمینه ساز سرطان نیستند.

اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیه عبدالهی [ 1402-04-26 ]
سلام بنده سرطان سینه داشتم ایا برای پرتز سینه بعداز یکسال می توان اقدام کرد و آیا آقای دکتر به صورت اقساط پرتز سینه انجام می دهند

مرجان زمانزاد [ 1402-02-09 ]
سلام وقت بخیر ، 12سال از تخلیه یک چهارم قسمت بالی سینه چپم گذشته آیا امان ترمیم هست؟

ثریا [ 1401-04-17 ]
من برا ثر سرطان بدخیم سینه کل سینه ام برداشت شده و حالا میخوام پروتز کنم ولی متاسفانه هزینه ها بالاست نمیدونم چکار کنم انشالله خدا مثل همیشه کمکم کنه الهی آمین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین