کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / عمل بازسازی و زیباسازی پستان خانم ها پس از ماستکتومی

عمل بازسازی و زیباسازی پستان خانم ها پس از ماستکتومی

در عمل جراحی ماستکتومی پستان جهت درمان یا جلوگیری از سرطان پستان برداشته می شود . زنانی که برای درمان سرطان پستان تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ممکن است برای بازسازی فرم و شکل پستان خود به جراحی های بیشتری نیاز داشته باشند . به این عمل ، جراحی بازسازی سینه یا جراحی بازسازی پستان گفته می شود در این مقاله به بررسی بازسازی و زیباسازی پستان ها پس از ماستکتومی می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

زمان مناسب برای بازسازی پستان

بازسازی سینه بعد از ماستکتومی می تواند به‌ طور همزمان با عمل جراحی اول انجام شود که بستگی به وضعیت بیمار ، وسعت بیماری و مهارت جراح دارد در غیر این صورت بعد از گذشت زمان حداقل دو سال از عمل جراحی ماستکتومی ، که احتمال عود موضعی سرطان کمتر باشد انجام می‌ شود .‏

بازسازی و زیباسازی پستان

بازسازی پستان با پروتز

استفاده از پروتز ، یکی از گزینه های بازسازی فرم سینه ها بعد از ماستکتومی می باشد . امکان انجام این جراحی همزمان با ماستکتومی و یا بعد از آن وجود دارد . از جمله مزایای بازسازی بلافاصله بعد از جراحی ، می توان به حفظ بافت سینه و نتایج مطلوب تر اشاره کرد .

در بازسازی تاخیری ، از بسط دهنده بافت در طول ماستکتومی استفاده می شود تا بافت سینه برای جراحی آماده شود . بسط دهنده ، کیسه بالون مانندی است که در ابتدا مسطح است و به مرور بسط پیدا می کند تا جایی که به اندازه دلخواه برسد . بعد از کش آمدن پوست بر روی سینه ، جراحی ثانویه ای انجام می شود تا بسط دهنده برداشته شود و پروتز به صورت دائمی کار گذاشته شود .

پستان بازسازی شده با روش پروتز ، افتادگی سینه طبیعی را نخواهد داشت و با خوابیدن ، سینه به سمت خارج نمی افتد و در صورتی که پوست کافی وجود داشته باشد می توان از این روش استفاده نمود . در موارد بازسازی تاخیری باید باexpanderیا تزریق چربی و یا تلفیق پیوند با پروتز ، کمبود پوست را جبران کرد .

جراحی بازسازی تاخیری عمدتا در موارد زیر انجام می شود

در این روش از دو نوع پروتز استفاده می شود :

  1. پروتز های سیلیکونی : پروتز های ژله ای که تا حدودی مشابه بافت طبیعی سینه هستند .
  2. پروتز های سالینی : پروتز های مملوء از آب نمک استریل .

بازسازی پستان با کمک بافت های دیگر بدن ( فلپ )

یکی دیگر از روش های بازسازی سینه ، استفاده از بافت های طبیعی خود بدن است . در این فرایند ، بافت های طبیعی عضله یا چربی از بقیه قسمت های بدن مانند شکم ، پهلو و یا باسن برداشته می شوند . مزیت این روش نسبت به پروتز این است که پستان ها پس از بازسازی فرمی نزدیک تر به بافت طبیعی پستان دارند . گاهی نیز می توان از بافت های چربی به عنوان مکمل عمل بازسازی پستان با پروتز استفاده کرد . با این حال استفاده از روش فلپ دوره ریکاوری طولانی تری نیاز دارد ، باعث ایجاد یک اسکار اضافی در محلی غیر از پستان ها می شود و برای افراد سیگاری یا مبتلا به دیابت توصیه نمی شود .

رایج ترین انواع فلپ عبارت اند از :

نوبن دهی انلاین

عوامل تاثیر گذار در انتخاب روش بازسازی

عوامل مختلفی می‌ توانند بر انتخاب نوع عمل جراحی بازسازی پستان تاثیر بگذارند . این موارد شامل اندازه و شکل پستان در حال بازسازی ، سن و سلامتی زن ، تاریخچه جراحی‌ های قبلی ، عوامل خطرزا در جراحی ( به عنوان مثال سابقه سیگار کشیدن و چاقی ) ، در دسترس بودن بافت اتولوگ و محل قرارگیری تومور در پستان می‌ باشد .

آدرس اینستاگرام دکتر حکیمیان

آیا بازسازی پستان بر توانایی تشخیص و بررسی عود سرطان پستان تاثیر دارد ؟

مطالعات نشان داده است كه بازسازی پستان شانس بازگشت سرطان پستان را افزایش نمی‌ دهد . همچنین ترمیم سینه ، تشخیص بازگشت بیماری با ماموگرافی را سخت‌تر نمی‌ كند .

خانمی که ایمپلنت پستان دارد قبل از انجام ماموگرافی باید در مورد کاشت سینه خود به تکنسین و متخصص رادیولوژی اطلاع بدهد . به منظور بهبود صحت ماموگرام و جلوگیری از آسیب رسیدن به کاشت ، روش‌ های ویژه‌ ای لازم است .

اگر هنگام مراجعه به پرشک و انجام معاینات لازم و بررسی نتایج ماموگرافی یا سونو گرافی علائمی از سرطان پستان در مراجعه کننده مشاهده گردد؛ برای تشخیص دقیق لازم است نمونه برداری از توده پستان انجام شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین