کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / عوارض احتمالی بیوپسی پستان

عوارض احتمالی بیوپسی پستان

بیوپسی پستان فرایندی است که در آن نمونه کوچکی از بافت پستان به‌منظور تست‌های آزمایشگاهی برداشته می‌شود. بیوپسی پستان روشی برای ارزیابی ناحیه‌ای مشکوک در پستان شما جهت تعیین احتمال سرطان پستان می‌باشد. انواع متعددی از فرایندهای بیوپسی پستان وجود دارد. بیوپسی پستان نمونه‌ای از بافت را فراهم می‌سازد که پزشکان از آن برای تعیین و تشخیص ناهنجاری‌هایی سلولی ایجادکننده‌ی غده یا توده‌ای پستانی یا دیگر تغییرات غیرطبیعی پستان استفاده می‌کنند و گزارش آزمایشگاه از بیوپسی پستان می‌تواند در تعیین نیاز شما به جراحی یا دیگر درمان‌ها کمک‌کننده باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

افراد مناسب برای بیوپسی پستان

هر فردی، زن یا مرد، با یک رشد مشکوک سینه، ناهنجاری که در مطالعه تصویربرداری تشخیص داده می‌شود، یا سایر نشانه‌های سرطان پستان، باید بیوپسی انجام دهد. 90 درصد از تمام سرطان‌های پستان در زنان وجود دارد؛ با این‌ حال، مردان می‌توانند مبتلا به سرطان پستان شوند؛ بنابراین مردان نیز باید به‌طور منظم سینه‌های خود را مانند زنان برای توده‌ها و یا سایر علائم سرطان بررسی کنند. مردان مبتلا به اختلال ژنتیکی سندرم (Klinefelte) که همراه با افزایش سایز پستان است؛ تقریباً همان خطر ابتلا به سرطان سینه مانند زنان را دارند.

بیوپسی پستان

علائم پستان جهت رجوع به پزشک

نوبت دهی دکتر حکیمیان

مزایا و معایب روشهای غیر جراحی در مقایسه با بیوپسی های جراحی پستان

به طور کلی، بیوپسی های غیر جراحی کمتر استرس‌زا هستند؛ هیچ زخم داخلی برای دخالت در ماموگرام‌های آینده وجود ندارد و خطر عوارض را به حداقل می‌رساند. پیش از بیوپسی پستان، در صورت وجود هر یک از موارد زیر آن را به پزشکتان اطلاع دهید:

برای مطالعه بیشتر بخوانید: وکیوم بیوپسی پستان در اصفهان

چنانچه قرار است بیوپسی شما با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ( MRI ) صورت گیرد؛ به پزشک خود در صورت داشتن دستگاه تنظیم‌کننده‌ی ضربان قلب یا دیگر دستگاه‌های الکتریکی جایگذاری شده در بدنتان یا در صورت باردار بودن یا احتمال باردار بودنتان اطلاع‌رسانی کنید. به‌طور کلی MRI تحت شرایط فوق‌الذکر توصیه نمی‌شود. در جلسه ویزیتتان سینه‌بند بپوشید. ممکن است گروه مراقبت پزشکی پس از بیوپسی کمپرس سرد بر روی ناحیه بیوپسی قرار دهند و سینه‌بند می‌تواند کمپرس را در جای خود نگه دارد.

انواع روشهای بیوپسی یا نمونه برداری از پستان

انواع روش بیوپسی پستان

روش‌های متعددی از بیوپسی برای برداشتن نمونه بافت پستان استفاده می‌شوند. پزشک شما بر اساس سایز، موقعیت و دیگر ویژگی‌های ناهنجاری پستان، روشی خاصی را توصیه خواهد کرد. برای بسیاری از بیوپسی ها تزریقی برای بی‌حس شدن ناحیه موردنظر بیوپسی خواهید داشت. انواع بیوپسی های پستان عبارت‌اند از:

برای مطالعه بیشتر بخوانید: بیوپسی پستان با سوزن ضخیم

برای مطالعه بیشتر بخوانید: بیوپسی تحت گاید سونوگرافی

اینستاگرام دکتر حکیمیان
چنانچه توده در بافت پستان حس نشود، رادیولوژیست شما از روشی به نام منطقه یابی الکتریکی استفاده می‌کند تا نقشه مسیر برای رسیدن به غده به‌منظور جراحی مشخص شود. در طول منطقه یابی الکتریکی، نوک یک سیم نازک در داخل بافت پستان قرار داده می‌شود که این فرایند درست قبل از جراحی انجام می‌گیرد. در طول جراحی، جراح سعی بر این دارد که با کمک گرفتن از روش منطقه یابی الکتریکی، تمام بافت پستان را بردارد. برای اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام بافت برداشته‌شده است، بافت به آزمایشگاه بیمارستانی ارسال می‌شود تا لبه‌های (حاشیه‌های) بافت بررسی شود.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: نمونه برداری از پستان

چنانچه سلول‌های سرطانی در حاشیه‌ها وجود داشته باشد (حاشیه‌های مثبت)، این احتمال وجود دارد که برخی سلول‌های سرطانی همچنان در پستان وجود داشته باشند و لذا بافت بیشتری باید برداشته شود. چنانچه حاشیه‌ها پاک باشند (حاشیه‌های منفی)، بدین معناست که سلول های سرطانی در حد کفایت برداشته‌شده است.در هنگام بیوپسی پستان، یک نشانگر یا پنس فولاد ضد زنگ در محل بیوپسی روی پستان شما قرار داده می‌شود. این کار بدین منظور است که اگر بیوپسی شما مثبت بود، پزشک یا جراح بتواند ناحیه بیوپسی را برای برداشتن بافت بیشتر پستان به طریق جراحی تعیین کند.

عوارض احتمالی بیوپسی پستان

به استثنای خستگی جزئی از بیهوشی تزریقی، بیماران معمولاً قبل و یا در طی یک فرآیند احساس درد نمی‌کنند. خطر عوارض، مانند عفونت و خونریزی، برای روش‌های غیر جراحی، کم و برای روش‌های جراحی کمی بالاتر است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین