دکتر سید محمد رضا حکیمیان

فیلم آموزشی معاینه سینه

آدرس مطب و برنامه هفتگی

در مورد سنگ کیسه صفرا باید بدانیم

کیسه صفرا عضوی در بدن است که کار آن ذخیره کردن صفرا می باشد.صفرا ماده ای است که برای هضم مواد غذایی مفید است و در کبد تولید میشود.این ماده پس از تولید، از طریق مجاری صفراوی به کیسه صفرا منتقل وذخیره میشود و پس از خوردن غذا، بویژه غذاهای چرب از کیسه صفرا به روده باریک تخلیه می گردد و باعث تسهیل هضم غذا می شود.

اگر غلظت صفرا در کیسه صفرا به هر دلیلی زیاد شود، ترکیبات داخل آن به شکل سنگ رسوب می کنند و باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می شوند.
سنگ کیسه صفرا اغلب بی علامت است ولی گاهی باعث بروز علائم می شود.علائم سنگ کیسه صفرا شامل درد در قسمت راست و بالای شکم همراه با حالت تهوع و استفراغ و گاهی تب می باشد و تشخیص آن بوسیله سونوگرافی میسر می گردد.اگر سنگ کیسه صفرا علامتدار شود لازم است که تحت درمان قرار گیرد و درمان آن شامل خارج کردن کیسه صفرا همراه با سنگهای داخل آن بوسیله عمل جراحی می باشد و هیچگونه دارویی قادر به حل کردن یا از بین بردن این گروه از سنگها نمی باشد.

برای خارج کردن سنگ کیسه صفرا دو روش وجود دارد :
یکی روش جراحی باز است و دیگری روش جراحی بسته یا لاپاروسکوپی است که در بین مردم اصطلاحا به جراحی با لیزر معروف شده است.لازم به ذکر است که در این روش از لیزر استفاده نمی شود بلکه منبع نوری آن، نور سرد می باشد که باعث رواج این اصطلاح شده است. در این روش جراحی، مدت بستری کمتر است و میزان برش پوست، ناچیز است.

عدم درمان سنگ کیسه صفرا باعث عود علائم و گاهی التهاب کیسه صفرا و در مواردی تورم لوزالمعده میشود که بیماری بسیار خطرناکی است و می تواند باعث عوارض شدید و حتی مرگ شود و به دلیل این عوارض توصیه می شود که در درمان این بیماری، سهل انگاری نشود.لازم به ذکر است که پس از خروج کیسه صفرا، مجاری صفراوی کبد بطور جبرانی متسع میشوند و عملکرد ذخیره ای کیسه صفرا را بعهده می گیرند.افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند تا قبل از جراحی باید از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنند تا از بروز علائم جلوگیری شود ولی پس از عمل جراحی، نیاز به پرهیز وجود ندارد.

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست بنفشه ، جنب پارکینگ طبقاتی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم

دکتر راد [ 1393-12-02 ]
سلام ممنون از سایت خوبتون من متخصص جراحی های لاپاروسکپی هستم خوشحال میشم بتونم کمکی منم

زمری ظفری از افغانستان [ 1393-11-12 ]