کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای خوش خیم پستان / مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

ژنیکوماستی در واقع به معنای افزایش حجم بافت غدد سینه در آقایان می باشد و در نتیجه اختلال و عدم تعادل در میزان هورمون های استروژن و پروژسترون ایجاد می‌شود. ژنیکوماستی می‌تواند یک یا هر دو سینه را درگیر کند و سبب از بین رفتن تقارن سینه شود. به طور کلی این عارضه مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی کند؛ اما تحمل آن از لحاظ زیبایی در برخی از موارد می‌تواند دشوار باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

عمل ژنیکوماستی یک روش جراحی است که با هدف کاهش اندازه و شکل پستان مردانه انجام می‌شود. در این عمل، بافت اضافی پستان و چربی اضافه حذف می‌شود و پستان متناسب و با اندازه طبیعی‌تر به دست می‌آید. بر اساس نظر بسیاری از جراحان متخصص، انجام جراحی ژنیکوماستی به شکل صحیح و اصولی تنها بخشی از این جراحی به حساب می آید.

در واقع قسمت مهمی از فرآیند جراحی به مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی مربوط می شود. مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی و بهبودی پس از جراحی، دوره ای مهم به حساب می آید که به کسب بهترین نتیجه از عمل منجر می شود.

جراح پستان

نحوه عمل ژنیکوماستی

روش عمل ژنیکوماستی به نوع جراحی بستگی دارد. گاهی ممکن است فقط لیپوساکشن انجام شود. گاهی تنها بافت غده سینه برداشته و در برخی موارد هر دو همزمان انجام می‌شوند. در روش لیپوساکشن نیازی به بیهوشی نبوده و بعد از بی‌حسی تعدادی برش کوچک روی سینه ایجاد می‌شود. شلنگ مکش از طریق این برش‌ها وارد شده و چربی از بین می‌رود. معمولاً جراحی ژنیکوماستی تحت بیهوشی انجام می‌شود. در این شرایط نیاز به برش‌های بزرگ‌تر است.

بعد از برش، بافت غده سینه و چربی برداشته می‌شود. ممکن است برای تغییر موقعیت نوک سینه و آرئول عمل اکسیزیون هم انجام شود. با توجه به اندازه سینه و ظاهر مورد نظر جراح، نوع برش، محل آن و میزان برش متفاوت است. پس از خارج کردن بافت سینه جراح پوست اضافی را برداشته و محل برش را بخیه می‌زند.

مراقبت های قبل از ژنیکوماستی

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

مراقبت های بعد از ژنیکوماستی

مراقبت های پس از عمل ژنیکوماستی و تبعیت از دستورالعمل هایی که پزشک متخصص تجویز و توصیه می نماید زمینه ساز کسب موفقیت از این جراحی می باشد.

مصرف دارو

  1. مصرف صحیح و به موقع داروهای تجویز شده پس از عمل ژنیکوماستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. البته باید از مصرف خودسرانه هر گونه دارو در این دوران پرهیز شود. بعضی از افراد به داروهای بیهوشی حساسیت دارند و بعد از بیهوشی دچار حالت تهوع می شوند. اگر شما نیز حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید.
  2. به منظور تسکین درد ناشی از جراحی، غالباً پزشک متخصص داروهای مسکن برای بیمار تجویز می کند و فرد با مصرف این داروها می تواند آن را به خوبی کنترل نماید.
  3. حداقل تا دو هفته پس از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید؛ زیرا ممکن است منجر به کبودی در بدنتان شود.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی ژنیکوماستی

به اندازه کافی بخوابید؛ زیرا خواب و استراحت به اندازه، می تواند بهبودی شما را تسریع بخشد و اگر مشکل در خواب دارید، امکان دارد پزشک، داروهای خواب آور برایتان تجویز کند. افراد در هنگام خواب و استراحت تا زمانی که پزشک معالج آنها توصیه نموده، می بایست فقط به صورت طاقباز بخوابند و از خوابیدن به هر حالتی اعم از خوابیدن به پهلو و شکم که منجر به تحت فشار قرار گرفتن سینه می شود خودداری نمایند.

استحمام بعد از ژنیکوماستی

در 24 ساعت اول پس از جراحی ژنیکوماستی از دوش گرفتن خودداری کنید. هنگام دوش گرفتن فقط آب را مستقیماً به سمت سینه خود نگیرید و از خیس شدن برش ها خودداری کنید. خشک و تمیز نگه داشتن برش ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاهش ورم پس از عمل ژنیکوماستی

بعد از جراحی برای کاهش تورم توصیه می شود از کمپرس یخ استفاده شود. به دلیل بی حسی سینه ها، اگز کمپرس یخ مستقیماً روی پوست قرار گیرد، ممکن است دچار آسیب به پوست شود و برای جلوگیری از این اتفاق، می توانید کمپرس یخ را دور یک حوله پیچانده و هر چند دقیقه یک بار از آن استفاده کنید.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

فعالیت و ورزش بعد از ژنیکوماستی

  1. افراد باید طی دوران نقاهت عمل ژنیکوماستی از انجام هر گونه حرکتی که سبب فشار آمدن به برش های جراحی می شود، اجتناب نمایند.
  2. از انجام فعالیت های ورزشی حداقل 2 هفته بعد از ژنیکوماستی خودداری کنید. پس از آن می توانید همه تمرینات را دوباره انجام دهید، به جز آنهایی که بر روی سینه شما تمرکز دارند.
  3. در این دوران از محل کار خود مرخصی بگیرید؛ زیرا استراحت و فعالیت زیاد نداشتن، می تواند باعث کسب نتایج دلخواهتان شود و سریع تر بهبود یابید.

تغذیه پس از جراحی ژنیکوماستی

هیدراته ماندن به خصوص بعد از جراحی برای سلامتی بسیار مهم است. همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید و به طور مداوم آن را بنوشید. تغذیه و رژیم غذایی سالم به بهبودی سریع تر شما کمک می کند و از خوردن مواد غذایی فرآوری شده خودداری کنید. مصرف سدیم خود را محدود کنید؛ زیرا باعث افزایش تورم می شود. میوه و سبزیجات فراوان را به رژیم غذایی روزانه تان اضافه کنید. درست غذا خوردن، بدن شما را از درون تغذیه می کند و به شما کمک می کند تا با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنید.

سایر نکات مراقبتی

هزینه جراحی ژنیکوماستی

هزینه های این جراحی به طور خلاصه به مواردی مانند هزینه های بیهوشی، هزینه بیمارستان و یا کلینیک، دستمزد جراح، هزینه آزمایشات قبل و بعد از جراحی، هزینه داروها و غیره بستگی دارد و با توجه به مواردی که ذکر شد می توان گفت که هزینه این جراحی ثابت نیست.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

عوارض جراحی ژنیکوماستی

برای آگاهی از انواع جراحی زیبایی پستان ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لنف نود هیپواکو چیست؟لنف نود هیپواکو چیست؟

توده هیپواکو بافتی است که ضخیم تر و یا جامد تر از حد معمول است، در حقیقت از لفظ اکو برای توصیف امواج سونوگرافی استفاده می شود، در حقیقت توصیف چیزی که ... ادامه مطلب

پادتن درمانی در سرطان پستانپادتن درمانی در سرطان پستان

عوارض جانبی این داروها (پادتن ها) معمولاً خفیف هستند اما احتمال برخی عوارض جانبی جدی و مهم نیز وجود دارد. برخی از بیماران تحت درمان با داروهای پادتن (به ویژه تراسوزوماب و پرتوزوماب) ممکن است دچار کم کاری قلب بشوند ... ادامه مطلب

کاهش احساس نوک سینه پس از عمل پروتز سینهکاهش احساس نوک سینه پس از عمل پروتز سینه

تغییرات در حساسیت نوک پستان بعد از عمل پروتز سینه شایع است ، اگر نگران کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی هستید این مقاله به شما کمک می کند. ... ادامه مطلب

چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟

بیشتر بیماریهای خوش خیم پستان مثل کیست های پستان با افزایش خطر سرطان پستان همراه نیستند. تعداد ناچیزی از ضایعات خوش خیم پستان که با تکثیر غیرطبیعی همراه هستند، احتمال خطر سرطان ر افزایش میدهند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین